29
apr 13

Godis till eftermiddagskaffet

Igår fick jag hemleverans av godis till kaffet.
Det var varken kakor, bullar eller choklad utan denna fina bok av Annika Boström. Annika var kurskamrat i årets stickkurs på HV och vi har fått följa de sista stegen i arbetet med boken. Roligt att se den klar.

Som du säkert förstår handlar boken om muddrar, en muddbeskrivning för varje månad och massor av inspirationsbilder, som ger ideér till egna muddar. Fantastiska bilder och helt utan pekpinnar. Visst får man lust att börja sticka muddar.

Nedan visas uppslaget om maj månads muddar, vårgrönt.

Boken säljs direkt av författaren och har bara tryckts i 200 ex, så skynda om du vill ha ett eget exemplar. Man kan ta kontakt via hemsidan, anknitka.se. Jag tror att jag ska beställa ytterligare ett ex, en bra present till en vän som gillar att sticka men saknar tid för större projekt.

 


28
apr 13

Blocka nu eller sedan? – kofta del 4

Man ställs inför många beslut. Ska jag blocka framstyckena nu eller när koftan är monterad och klar?

På HV lärde jag mig att sticka klart alla delar, montera och sticka kanter, sedan tvätta och torka så att det blir slätt, men inte spänna ut arbetet nämnvärt. Det ska räcka att skaka och vända några gånger under torkningen.

När jag klippt isär framstyckena hade jag ett par ohanterliga ”korvar” i min hand och beslutatade mig för lätt blockning, dvs våtspänning med knappnålar och en blöt handduk på strykbrädan. Bara ett framstycke åt gången fick plats på strykbrädan.

Samtidigt blev jag otålig och ville komma igång med framkanterna. Därför satte jag igång med det andra stycket utan blockning. Och nu har jag kommit så här långt.

I samband med blockningen mätte jag upp framstycket för att kolla att det stämmer i storlek.

Hel längd: 60 cm
Midjeresår: 9 cm
Från resår till ärmhål: 28 cm
Från ärmhål till halsurringning: 14 cm
från halsurringning till axel: 9 cm

Vidd under ärmhålet: 31 cm
Ärmhålsvidd: 7 cm
Axel: 14 cm
Halsringningsvidd: 10 cm

När jag provar stycket mot kroppen visar det sig att axel borde formas med förkortade varv. Stycket passar längst ut på axeln mot armen men inte mot halsen. Jag har förberett för denna lilla ändring genom att maska av axeln med ett bomullsgarn. Det blir enkelt att peta upp och sticka på en liten bit till.


27
apr 13

Klippa isär framstyckena – kofta del 3

Nu kommer det läskiga, att klippa isär framstyckena.

Först måste maskorna förankras så att de inte repar upp sig. Jag väljer att virka. En utförlig beskrivning finns här.

Så här ser det ut när jag virkat två smygmaskrader med den gröna mittmaskan som utgångspunkt. Maskorna är stickade med stickor nr 3 och jag har virkat med virknål nr 2. Virkningen känns fast och stadig.

Jag började med den kortaste sträckan, halsringningen och misslyckades lite. Det var svårt att klippa exakt mellan maskorna, så jag råkade klippa av en tråd i virkningen. Hoppas att det räcker att laga med några stygn i kanten.

Nu plockar jag fram den starkaste lampan i huset, och den vassaste och smidigaste saxen, broderisaxen. Därefter förankras sidsömmarna och ärmhålen med smygmaskvirkning. Denna gång lyckas det bättre. Förankrar även framkanterna, men nu vågar jag inte klippa utan inväntar dagsljuset i morgon.


26
apr 13

Två rundstickade framstycken – kofta del 2

När jag äntligen kom in i mönstret gick det ganska bra, men jag slirade några gånger, särskit på första varvet i mönsterrapporten.

Så småningom tänker jag skriva en beskrivning på koftan, men just nu blir det bara några minnesanteckningar.

Några detaljer angående framstycket:
Uppläggningen är sk kedjeuppläggning, se YouTubefilm.
Resårerna stickades var för sig fram och tillbaka, 40 varv.
Två lodräta knapphål stickades på resåren till högra framstycket.
Maskorna för framkanterna sattes på en tråd.
– Båda framstyckena stickades samtidigt på rundsticka, ett halvt nummer större än resåren.
– Första räta varvet, ökningsvarvet, stickades med med bottenfärgen.
Extramaskor för montering lades upp på första varvet, 5 maskor mitt fram och 5 maskor i sidorna.
– Var 16:de varv ökades 1 maska i sidorna, 5 gånger.
– Vid ärmhålet och halsurringningen maskade jag av samt lade upp 5 nya extramaskor upp för monteringen.  Därefter minskades 1 maska i vardera sida till lagom storlek.
– Ärmhålet är ungefär 22 cm. Där slutar mönsterstickningen, axeln ska formas senare.
Avmaskningarna gjordes med ett bomullsgarn där maskorna ska användas för montering, dvs vid halsrigning och på axeln.

Några mått på höjden:
Midjeresår: 40 varv
Från resår till ärmhål: 88 varv
Från ärmhål till halsurringning: 44 varv
Från halsurringning till axel: 33 varv
Mönsterrapportens höjd: 11 varv

Stickor:
Till resår: jumpersticka nr 2,5
Till mönsterstickning: rundsticka 3,0, 60 cm lång.

Garn:
Stickgarn Extra från Bergå, (8/2 tror jag). Detta garn tillverkas inte längre.


25
apr 13

Karins broderier

Igår uttryckte jag besvikelse över Karin Holmbergs andra bok. Men förväntningarna var höga efter den första boken, Karins Broderier, som är en riktig fullträff.

Karin broderar gärna på kläder, nyskapande på traditionell grund. Hennes broderier är inte tänkta att kunna användas i generationer. I vissa fall är det nästan ”slit och släng”-broderier. Det är kan vara lite svårt att förstå vitsen med att brodera på trosorna. Men fint blir det, och lite vardagslyx piggar upp.

Om jag måste välja endast en ide´ från boken så blir det definitivt T-shirten med svartstick inspirerad av Leksandsdräktens sjal. Jag vet inte ens om T-shirten går att tvätta, men den är så snygg att man skulle sy upp den få finaste siden.

Nu ser jag fram emot Karin Holmlunds tredje bok som kommer i höst.


24
apr 13

Små och stora broderier

Jag bläddrar i Karin Holmbergs andra bok och blir först lite besviken. Här finns alldeles för många små förutsägbara alster, en skopåse prydd med en broderad sko är väl inte så kreativt, inte heller en tehuva med en broderad tekanna.

Men man kan också bortse från det man inte gillar. När Karin i stället utgår från vår broderitradition och lutar sig mot folkkonsten blir det intressantare. Här finns applikationer i blommigt bomullstyg med former från kurbitsmåleriet och färgstarka blommor inspirerade av den vackra Dala Flodadräkten. Det finns stygn från Delsbo, Anundsjö och Halland som används på ett modernt sätt. Folkdräkternas kjolväskor har inspirerat till nyskapande broderier. Sådant gilla jag.

Så trots att boken inte har ett tydligt fokus finns ändå många godbitar.

Jag blev också uppmärksammad på efterstygnets möjligheter. Själv brukar jag inte använda efterstygn som kontursöm. Det har känts för tunt och spretigt, men Karins variant är kraftfullare. Jag har inte riktigt förstått varför än, kanske en lyckad kombination av bakgrundstyg och tråd. Det är nog dags att tänka om.

Enkla tygtryck i kombination med broderi visas på ett par arbeten i boken. Det är också mycket effektfullt – eller snarare mycket resultat med få stygn.

Så visst finns det många godbitar att plocka ur denna kaka.


23
apr 13

Broderi böcker, men inte broderiböcker

Rubriken kanske lurar dig att tro att jag nu kommer att förfasa mig över särskrivningar. Men icke. Det här inlägget kommer att handla om broderade bokomslag.

Broderikursen på HV hade fint besök för en vecka sedan, Karin Holmberg, som broderat omslagsbilderna till Bonniers nyutgivning av Mobergs utvandrarserie.

Karin berättade om arbetet med broderierna, hur det hela utvecklats och om vilka val val och beslut hon ställdes inför. Vi fick också se originalbroderierna, granska, klämma och känna.

Karin har också utvecklat en ”broderad” presentpåse som kommer att finnas på Akademibokhandeln, en jättefin studentpresent nu i vår.

Kontinenterna i bilden är applikationer, vågorna maskinbroderi, fartyget handbroderi och kompassrosen en kombination av applikation och handbroderi. Vi fick också tipser att använda trälim för att förhindrar öppna kanter att rispa upp sig.

Även denna omslagsbild är en kombination av applikation och handbroderi. Kofferten är klippt ur ett bomullstyg från IKEA, med motiv av en trädstam.

Till och med bokryggarna är broderade.

Baksidestexten är textad av Karin och omgiven av en söt broderad linneaslinga. Tyvärr har jag ingen bild av den.

Jag saknar också bilder på insidan av bokomslagen, som visar baksidan av broderierna. Motiven är präglade på omslagen så man kan känna strukturen både på utsidan och insidan av omslagen.

De här böckerna är så fina kan man köpa dem enbart för omslagen. Men Willhlm Mobergs utvandrarserie är också väl värd en omläsning.


19
apr 13

Binge – kofta del 1

Det här är min favorit bland Bingemönstren. Jag har använt det tidigare i ett par vantar, men har länge tänkt göra en klassisk 50-talskofta med detta mönster på framstyckena. Nu är jag igång efter 7 sorger och 8 bedrövelser. Det var oerhört segt att komma igång och jag fick repa upp åtskilliga gånger.

Nu stickas båda framstyckena samtidigt på rundsticka och jag har lagt upp några extramaskor mitt fram och i sidorna för att ha något att klippa och sy i så småningom.


13
apr 13

500 Felt Objects

En inspirationsbok utan dess like. Här hittar man kläder, smycken, skulpturer, heminredning och till och med möbler.

Jag har nästan ingen erfarenhet av tovning, har provat lite i tvättmaskinen och gått en alltför kort kurs i nunotovning. Men, den här boken kan jag bläddra i hur länge som helst och lusten att lära mig mer om tovning bara växer.

Att boken innehåller 420 sidor och inte kostar mer än 158 kr på Adlibris gör inte saken sämre. Oj, nu blev jag visst reklampelare – ja, varför inte?


12
apr 13

Fair Isle igen

Äntligen fick jag tag på denna Fair Isle Knitting ”bibel”. Ja, den innehåller faktiskt allt.

Diskussionen om ursprunget till tekniken är särskilt intressant. Hur kan ett fattigt, isolerat folk som lever under extremt svåra förhållanden utveckla en så rik och konstfull och exotisk teknik med utstuderade mönster och färger? Mönster som dessutom förefaller innehålla kryptiska symboler, svåra att tyda och härleda.

Författaren menar att utveckligen av tekniken varken är mystisk eller förvånande utan fullständigt logisk och naturlig. Dessa tankar måste jag naturligtvis ta del av.

Boken innehåller en diskussion om hur man kan härleda nya mönster ur enkla geometriska former, principer för mönsterkonstruktion och ett omfattande mönsterbibliotek.

Därefter följer ett avsnitt om färgval, ett avsnitt om teknik och slutligen mönster till tröjor, koftor, västar, vantar och baskrar.

…. och allra sist ett kapitel om hur man konstruerar ett helt eget plagg mönsterpassat både på bredd och höjd. Den enda nackdelen är att teckningarna, som illustrerar egna modeller, är moderiktigt 80-tal med överdimensionerade axelpartier.

Den här boken är något jag kan luta mig mot om/när jag startar ett större FairIsleprojekt. Men dessförinnan ska jag ta del av mängder av FairIslegodis som finns på nätet.