Jag bläddrar i Karin Holmbergs andra bok och blir först lite besviken. Här finns alldeles för många små förutsägbara alster, en skopåse prydd med en broderad sko är väl inte så kreativt, inte heller en tehuva med en broderad tekanna.
Men man kan också bortse från det man inte gillar. När Karin i stället utgår från vår broderitradition och lutar sig mot folkkonsten blir det intressantare. Här finns applikationer i blommigt bomullstyg med former från kurbitsmåleriet och färgstarka blommor inspirerade av den vackra Dala Flodadräkten. Det finns stygn från Delsbo, Anundsjö och Halland som används på ett modernt sätt. Folkdräkternas kjolväskor har inspirerat till nyskapande broderier. Sådant gilla jag.
Så trots att boken inte har ett tydligt fokus finns ändå många godbitar.
Jag blev också uppmärksammad på efterstygnets möjligheter. Själv brukar jag inte använda efterstygn som kontursöm. Det har känts för tunt och spretigt, men Karins variant är kraftfullare. Jag har inte riktigt förstått varför än, kanske en lyckad kombination av bakgrundstyg och tråd. Det är nog dags att tänka om.
Enkla tygtryck i kombination med broderi visas på ett par arbeten i boken. Det är också mycket effektfullt – eller snarare mycket resultat med få stygn.
Så visst finns det många godbitar att plocka ur denna kaka.