22
aug 19

Spår av medeltida liv

Nu drar det ihop sig till höstterminsstart i min broderiförening Skapande Broderi Stockholm. Redan den 18 september är det inlämning av broderier till en utställning på Historiska museet.

Ännu har jag inte påbörjat det praktiska arbetet, men idag sätter jag fart. Även om det inte blivit så mycket sömnad så har jag planerat, tänkt och skaffat material.

Vi arbetar alltså med medeltidstema i samarbete med Historiska museet. Vår uppgift är att ge en broderad kommentar till museets medeltidsutställning.

Jag har fastnat för en kopia av en särk och ett dekorerat stenkärl.

image

Särk i ull, treskaftad kypert med kilar i sidorna, mitt fram och mitt bak samt under ärmarna.

image

Kärlet vet jag inte så mycket om än. Gillade det vackra mönstret. Måste ta reda på mer.

Så här långt har jag kommit hitintills:
– Valt inspirationsobjekt.
– Planerat ändringar av särkens axelparti för bättre passform.
– Köpt ett smidigt och fint kläde på Historiska Rum i Visby.
– Planerat hur mönsteröverföringen ska ske, där sommarens kurs i Påsöm på Mora Folkhögskola gav några nya infallsvinklar.
(Garn finns redan i överflöd. Det gäller bara att välja rätt.)

Jag har alltså allt som behövs för en rivstart.


05
aug 19

Mer Jude Hill och fortsättning på mitt eget försök

Fram och baksida

Fram och baksida

Här ser vi hur Jude Hills broderi från förra blogginlägget utvecklats.

Baksidan är intressant där överflöd från två lager är bortklippta, det schacmönstrade och applikationen med ögat.


Jag fortsätter med min egen vävda bakgrund med småmotiven. För att komma vidare har jag skannat in broderiet, skrivit ut på papper och därefter ritat in tänkbara förändringar.

Första intrycket är att det är rörigt. Det finns inget fokus och man vet inte var man ska fästa blicken. Det blir särskilt tydligt på pappersbilden som också visar skuggorna från quiltstygnen.

En mörkare kontur runt figurerna skulle ”lyfta” dem från bakgrunden. Att sammanbinda dem leder också blicken. Jag är kluven när det gäller det nedre vänstra hörnet. Måste fundera lite till.

image

En pappersutskrift att kladda på för att testa olika lösningar

Det blev en konturlinje med klyvsöm på Jude Hills vis. Hon syr klyvsöm med efterstygn i stället för med stjälkstygn. Det är betydligt lättare att sy och ger dessutom rakare och mer distinkta linjer.

Det blev både kontursöm runt motiven samt linjer som sammanbinder dem till spretiga figurer.

Det blev både kontursöm runt motiven samt linjer som sammanbinder dem till spretiga figurer.

Så här ser broderiet ut när det är klart.

image

Till sist monterade jag broderiet som ficka på en blus. Broderiet tål maskintvätt på 60 grader så det kommer att kunna tvättas på samma sätt som blusen.

Monterat med små huller om bullerstygn.

Monterat med små huller om bullerstygn i brodyrbandet runt fickan på båda sidor om vågmönstret.


03
aug 19

Jude Hill inspirerar

Jag har läst Jude Hills blogg Spirit Cloth från första inlägget från oktober 2006 till idag. Inspirerande läsning, där man får följa hennes arbete i långsam takt. Det handlar om en personlig form av quiltning, som utvecklas i moduler snarare än i traditionella quiltingblock. Det är en blandning av applikation och lapptäckesteknik. Arbetet utvecklas stegvis. Så småningom upptäcker man hennes metod, som är både genomtänkt och konsekvent.

Jude bjuder generöst på såväl process som tekniska lösningar.  Jag har fastnat för flera av hennes idéer.

Ett typiskt verk av Jude Hill med många av hennes kännetecken

Ett typiskt verk under arbete av Jude Hill med många av hennes kännetecken.

Bilden ovan visar tydligt en lager-på-lagermetod. Jude börjar med att fästa ett tyg på en stabiliserande bakgrund med Glue Stitch. Det är ett förstygn/tråckelstygn med ett långt tygn på baksidan och ett litet knappt synligt stygn på rätsidan. Tråden är mjuk bomullstråd ton i ton med tyget, t ex en tråd moulinégarn. Hela ytan fästs fast mot bakgrundstyget. Detta är själva basen för det fortsatta arbetet.

I exemplet ovan har arbetet startat med ett schackmönstrat lager sammanflätat av ljusa och mörka remsor. Vid första anblicken kan man tro att det är kvadratiska lappar i mörka resp ljusa tyger som bildar mönstret men i stället är det remsor som vävts samman. De råa kanterna kännetecknar också Jude Hills verk.

Med många lager tyg finns risk att det blir för tjockt och klumpigt. Judes lösning är att klippa bort så mycket som möjligt från baksidan.

Det centrala motivet byggs sedan ut åt sidorna med fler lappar, applikationer och broderistygn och i detta fall med lösa tvinnade fransar.


Inspirerad av flättrekniken lekte jag lite med några överblivna oregelbundna remsor av lakansväv, fäste hjälpligt med ”Glue Stitch”, dekorerade med några små figurer i plattsöm och quiltade allt mot ett bakgrundstyg samt lade till en ram av brodyrband.

image

Ett första försök med sammanvävda remsor, råa kanter, Glue Stitch och quiltsöm.

Sedan tvättade jag stycket i tvättmaskinen på 60 grader och torkade i torktumlaren för att se hur framför allt de råa kanterna skulle bete sig. Så här långt gillar jag resultatet.

Nu funderar jag på hur/om jag ska fortsätta. Kanske en konturlinje runt figurerna för att ”lyfta” motiven. Förstyg eller något som förenar den vågiga brodyrramen med det övriga motivet saknas. Sedan kanske figurerna behöver bindas samman.


 

 


02
aug 19

Nästa år i Näset, rapport del 4

Den sista delen av rapporten från kursen i tvåändsstickning i Näsets bystuga handlar om ett studiebesök i Mora samt några ord om kommande kurs.

Ett par veckor före kursstart fick jag ett trevligt telefonsamtal från Carin Appelqvist, erfaren tvåändsstickare som producerat flera studiematerial om tvåändsstickning. Hon erbjöd kursen att komma på studiebesök. Vi besökte Carin i hennes vackra hem i Mora. Hon hade dukat upp flera bord med tvåändsstickat och berättade om experiment, garnval och tekniker.

image

Det fanns så mycket att se, olika material, olika tekniker. Vanten längst ner är en Orsavante med den typiska vida kragen

image

Carin experimenterar gärna med olika garntyper och kvaliteter, ull förstås men också silke och lin

Bland allt som fanns att titta på visar jag ett urval från sådant jag själv fastnade för.

Intressanta små prickar

Intressanta små prickar

Mössor som konstruerat från ett pannband i ”vanlig” stickning där maskor plockats upp i kanten för att sedan sticka kullen i tvåändsstickning

image

Här måste jag fundera en god stund för att klura ut hur randningen efter uppläggningen åstadkommits. Lägg också märke till de små krusen efter den bredare mönsterbården

Samma mönsteridé som ovan med variation

image

Ytterligare en variant på samma tema

image

Mudden i denna vante är ett reliefmönster i ”vanlig” stickning som passar väl ihop med den i övrigt tvåändsstickade vanten

Carin har särskilt intresserat sig för djupmaskor och har skrivit ett instruktionshäfte som finns att köpa på Slöjdmagasinet HÄR->

image

Omslagsbild till häftet om djupmaskor. Vi fick se alla provlappar på djupmaskor som ligger till grund för instruktionshäftet

image

Änkans vantar med tre ringar på fingret. Vantarna är stickade med djupmaskor. Det ser nästan ut som resårstickning men resår kan inte stickas med tvåändstekniken

image

Tumvantar med djupmaskor

 

Tack och adjö för denna gång

Kursen avslutades med ett utvärderande samtal. Var och en berättade vad man lärt sig och vad som gjort intryck under veckan. Därefter samtalade vi om önskemål inför kommande kurs.

”Årets vante” har blivit ett begrepp. En av kursdeltagarna tar med sig ett exempel från kursen och introducerar detta i sin lokala stickgrupp som årets vante. I år blir det experiment med de personliga mönster som beskrevs i rapportens första del. Det ska bli intressant att se vad kursdeltagarna hittat på.

När det gäller tema för nästa års kurs framfördes önskemål om ”Djupmaskor på Carin Appelqvists vis” samt hur färg och färgväxlingar påverkar ett mönster.

Öppet hus under ett eftermiddagspass gav oss också ett uppslag inför kommande kurser. Årets öppet hus besöktes av en kvinna som hade en hel väska med tvåändsstickat att visa, både överraskande och inspirerande. Detta gav oss tanken att i stället för ett öppet hus inbjuda till Stickkafé en eftermiddag. Vi skulle kunna mötas kring samtal om stickning i allmänhet och tvåändsstickning i synnerhet. Det finns säkert många stickare i bygden som inte vill eller kan gå en hel kurs men ändå önskar träffas till en trevlig stickstund och visa upp vad man har på stickorna.

Vi ses igen nästa år i Näset!

Information om nästa års kurs hittar du på Näsets Bystugeförenings hemsida HÄR->